Negocjacje w przedsiębiorstwie

Jednym z elementów wpływających na rozwój przedsiębiorstwa jest nawiązywanie współpracy z zewnętrznymi firmami. Podejmowanie korzystnych decyzji wymaga odpowiedzialności i rzetelnego przygotowania. Bywa jednak, że mimo chęci współpracy pojawiają się pewne konflikty interesów. Wtedy właśnie niezbędna okazuje się umiejętność negocjacji, która może nie tylko umożliwić powstanie nowej jakości dzięki współpracy, ale też uzyskać najlepszą możliwą ofertę.

Czym są negocjacje?

Według słownika PWN negocjacje to rozmowy, pertraktacje prowadzone przez upoważnionych przedstawicieli dwu lub większej liczby państw, instytucji, organizacji itp. W małych i średnich przedsiębiorstwach osobą negocjującą są zazwyczaj ich właściciele – w takich przypadkach zatrudnienie specjalisty do negocjacji może okazać się nieadekwatne: koszty prawdopodobnie przerosną otrzymywane korzyści. Warto więc poświęcić trochę czasu na naukę skutecznych pertraktacji, korzystając na przykład z profesjonalnych szkoleń.

Kiedy negocjować?

Aby negocjacje mogły być skuteczne, powinniśmy pamiętać, że muszą zaistnieć pewne warunki, pozwalające na ich przeprowadzenie. Pertraktacje możemy przeprowadzać, kiedy:

  • obie strony są gotowe do współpracy,
  • mamy do zaoferowania coś, na czym może zależeć drugiej stronie,
  • mimo konfliktu interesów istnieje też między nimi zgodność,
  • stany emocjonalne nie są w stanie wpłynąć negatywnie na rozmowy.

Negocjacje nie są możliwe, kiedy:

  • oczekiwania strony są nieetyczne,
  • sytuacja może mieć tylko jedno rozwiązanie, a kompromis nie jest możliwy (na przykład, kiedy jest zależne od konkretnych procedur),
  • jesteśmy pod presją drugiej strony, czasu, emocji.

Strategie negocjacji

Starając się o efektywność pracy włożonej w negocjacje powinniśmy od początku zadbać o dobranie odpowiedniej strategii. W tym celu musimy między innymi poznać partnera naszych rozmów, styl jego działania. Zastanówmy się też, w jaki sposób na co dzień rozwiązujemy problemy, jakie strategie najbardziej nam odpowiadają i w jakich sytuacjach czujemy się najbardziej komfortowo. Powinniśmy wziąć pod uwagę takie cechy jak poziom aktywności i bierności oraz współpracy i walki. Dzięki temu możemy zarówno spróbować przewidzieć, jaki styl przyjmie nasz oponent, a także wybrać ten najbardziej odpowiedni dla nas. Zastanówmy się, ile czasu możemy poświęcić na pertraktacje, co możemy zaoferować, jaka jest hierarchia naszych celów.

Negocjacje są bardzo obszernym tematem, jednak poznanie go jest niezbędne do korzystnego prowadzenia firmy – tym bardziej, jeżeli chcemy pertraktować z dużym kontrahentem, a sami prowadzimy niewielkie przedsiębiorstwo. Warto więc poznać zasady i strategie prowadzenia negocjacji. Samodzielne poszukiwania rzetelnej wiedzy mogą okazać się jednak kłopotliwe. Najlepszym rozwiązaniem jest poszukiwanie wiedzy u profesjonalistów, którzy pomogą też w trenowaniu nowych umiejętności.

Z MBony możesz zyskać dotacje na szkolenia pokrywające nawet 90% inwestycji.

Sprawdź naszą ofertę na https://mbony.pl/akademia-menadzera/