Prowadzenie przedsiębiorstwa to bardzo złożony proces zarządczy. Opiera się nie tylko na kierowaniu zasobami ludzkimi, ale również odpowiednim reagowaniu na przesłanki o wystąpieniu możliwego kryzysu. Żadna firma nie jest doskonała i niezależnie od doświadczenia, wypracowanej pozycji oraz wyników, może napotkać różne trudności na każdym etapie działalności.

W takiej sytuacji, kluczowe staje się to jak jesteśmy przygotowani do radzenia sobie z sytuacją, którą należy traktować częściej raczej w kategorii, nie “czy”, a “kiedy” nastąpi.

PROFILAKTYKA

Znane jest powiedzenie, że “lepiej zapobiegać niż leczyć”. Cóż… łatwo powiedzieć, trudniej zrobić. Przygotować się do każdej sytuacji nie sposób, natomiast trzeba mieć na uwadze każdy niepokojący sygnał dochodzący już od pracowników, niezależnie od szczebla stanowiska. Sama obserwacja zjawiska oczywiście nie zawsze pozwoli ustrzec się sytuacjikryzysowej, ale wykryta odpowiednio wcześnie, będzie znacznie łatwiejsza do opanowania.

Oprócz tego niezbędna będzie odpowiednia wewnętrzna komunikacja. Racjonalne działanie wymaga opanowania, jednak w napiętej sytuacji środowisko pracowników może odczuwać negatywne emocje, jak stres czy strach. Krótkie spotkanie motywacyjne powinno znacznie podnieść morale oraz zmobilizować do efektywnego działania.

ANALIZA

W momencie wystąpienia kryzysu, obowiązkowym krokiem dla każdego przedsiębiorstwa jest gruntowna analiza oraz rozpoznanie powstałego problemu. Szczególnie ważnym punktem będzie lokalizacja powstałego problemu. Jeśli sytuacja kryzysowa powstała np. w dziale produkcyjnym – to pierwsze miejsce, w którym powinien pojawić się zaangażowany i uważny lider.

Istotą wdrożenia odpowiedniego programu naprawczego jest określenie okoliczności: czy zawiniła maszyna, czy procedury bądź błąd ludzki.

KOMUNIKACJA

Proces komunikacyjny pomiędzy firmą, a otoczeniem zewnętrznym jest kolejnym kluczowym czynnikiem. Aby zminimalizować ryzyko utraty wizerunku, niezbędna jest strategia informacyjna, zastosowania właściwych środków doboru przekazu i form językowych. Monitorowanie zarówno mediów tradycyjnych jak i Internetu, przygotuje nas na ewentualną, szybką reakcję.

Ukrywanie prawdy, nawet tej niewygodnej, podważa wiarygodność całej organizacji, co będzie skutkować mniejszym utożsamianiem się z marką, a co za tym idzie, pogłębiać większy kryzys.

Każde przedsiębiorstwo mierzące się z problemami, musi odpowiednio zadbać o własną strategię zarządzania kryzysowego. Opracowując tak ważny projekt, warto wybrać partnera mającego doświadczenie, mierzącego się wcześniej z podobnymi sytuacjami.

MBony we współpracy z najlepszymi specjalistami z dziedziny szkoleń zarządczo- biznesowych oferuje dotacje pokrywające do 90% wartości.

Posiądź profesjonalną wiedzę i zabezpiecz się na każdą ewentualność.